Kannanotot ja lausunnot

29.2.2016 11.29

VLN:n puheenjohtaja Korjus peräänkuuluttaa selkeitä taloudellisia kannustimia terveyden edistämiseen

IMG_5828

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus (sote) on poikkeuksellisen mittava hallinnon ja toimintatapojen muutokseen tähtäävä prosessi Suomen historiassa. Sillä tähdätään ennen kaikkea väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen, terveyserojen kaventamiseen ja näiden myötä julkisen talouden kestävyysvajeen pienentämiseen.

Terveydenhuollon menot ovat tasaisesti kasvaneet. Yhtenä syynä tähän on nähty yleistyneitä elintapasairauksia. Yksi näkyvimmistä terveyden haittatekijöistä on väestön fyysisen aktiivisuuden puute, jota moderni elämäntyyli ja teknologian kehitys ovat vauhdittaneet. Liikunnan puutteen seuraukset nähdään jo nyt heikentyvänä fyysisenä kuntona, terveyshaittoina ja kasvavina terveydenhuoltokuluina.

”Keskeistä on ymmärtää, että yhteiskunnan ajankohtaisten haasteiden, kuten väestön ikääntymisen, syrjäytymiskehityksen, työurien pidentämisen tai terveyserojen kasvun näkökulmasta, ei ole yhdentekevää, liikkuvatko ihmiset vai eivät. Tarvitaan kokonaisvaltaisempia yhteiskunnallisia ratkaisuja ja uusia ajattelumalleja tilannekuvan muuttamiseksi, toteaa valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja Tapio Korjus.

Valtion liikuntaneuvosto pitääkin välttämättömänä, että uudistuksessa nostetaan keskiöön ne toimet, jotka vaikuttavat ratkaisevasti väestön ikääntymisestä aiheutuvan palvelutarpeen kasvuun, elintapasairauksien yleistymiseen sekä väestön terveyden ja toimintakyvyn polarisoitumiseen.

”Jo pitkään on puhuttu painavalla rintaäänellä ennaltaehkäisevän toiminnan merkityksestä. Nyt on korkea aika luoda terveyden edistämistyölle järkevät taloudelliset kannustimet ja palkita toimijoita määrätietoisesta työstä”, Korjus jatkaa.

Jäykät tehtävänkuvat ja tiukat hallinnolliset reviirit ovat usein hankaloittaneet yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemista. Asetelma, jossa hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen jää kuntien vastuulle ja vastaavasti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja henkilöstö siirtyvät maakuntiin, ei saa liikuntaneuvoston mielestä johtaa palveluketjujen katkeamiseen ja syntyneiden poikkihallinnollisten toimintatapojen purkautumiseen. On myös pelätty sitä, että maakuntien vastuu terveyden edistämisessä loppuu kokonaan. Terveyden edistämisen näkökulmasta välttämätöntä on, että poikkihallinnollinen yhteistyö maakunnan, kunnan sekä kansalaisjärjestöjen ja elinkeinoelämän välillä on toimivaa ja työnjaot selkeät.

Liikuntaneuvosto katsoo, että järjestöjen ja paikallisen yhdistystoiminnan merkitys tulee jatkossa korostumaan, sillä ne tavoittavat toiminnallaan mittavan osan kansalaisista ja täydentävät osaltaan julkisen ja yksityisen sektorin palvelukokonaisuutta.

”Paikallisen seuratoiminnan tukemiseen tulee löytää nykyistä jäntevämmät ratkaisut ja osin sitä kautta ottaa käyttöön kaikki se potentiaali, mikä liikunnalla on väestön fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä kaiken ikäisillä ihmisillä”, Korjus päättää.

Lue liikuntaneuvoston lausunto kokonaisuudessaan täältä

Lisätietoja:

Tapio Korjus, puheenjohtaja

040 574 0355, tapio.korjus@kuortane.com

Minna Paajanen, pääsihteeri

GSM 040 584 9459, minna.paajanen@minedu.fi

18.12.2017 Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat keskeisiä lähtökohtia liikunnassa ja urheilussa

Keskustelu urheilijoiden palkkaeroista on käynyt kiivaana. Valtion liikuntaneuvosto tarkastelee asiaa valtion toimenpiteistä käsin ja muistuttaa, että voimassa olevan liikuntalain mukaisesti valtiolla ja kunnilla on pääasiallinen tehtävä huolehtia kaikkien väestö- ja ikäryhmien mahdollisuudesta liikuntaan. Julkiset liikuntapalvelut ovat keskeisin tekijä liikunnan tasa‐arvoisen ja yhdenvertaisen toteutumisen näkökulmasta. Liikuntaneuvosto katsoo, että tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuden edistämisvelvoite tulee ottaa huomioon kaikessa liikuntasektorin toiminnassa ja avustusten jaossa.

30.10.2017 Liikenne- ja viestintäministeriöllä kunnianhimoiset tavoitteet lisätä kävelyä ja pyöräilyä

Henkilöauto on suomalaisten keskeinen liikkumisen väline. Tutkimusten mukaan autossa istuminen olisi kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa järkevää vaihtaa jalankulkuun tai pyöräilyyn. Kävely ja pyöräily vähentävät ilmastonpäästöjä, edistävät kansanterveyttä ja fyysistä kuntoa, parantavat ilmanlaatua ja lisäävät ympäristön viihtyisyyttä. Valtakunnallisesti on laskettu, että kävelyn lisääminen Suomessa 20 prosentilla tuottaisi yhteensä 3,3 miljardin euron ja pyöräilyn lisääminen 1,1 miljardin euron arvosta terveyshyötyjä.